Az általam kidolgozott 

Moduláris Fejlesztő Program egy... 

 ... FÓKUSZPROGRAM, mert meghatározott időkeretben csak egyetlen terület fejlesztésére helyezi a hangsúlyt, megsegítve ezzel az idegrendszer fejlődését.

... KOMPLEX FEJLESZTŐ PROGRAM, mert a képességterületekre külön-külön fókuszáló modulok összessége egy olyan fejlettséget eredményez, amely - az idegrendszer tipikus szerveződése esetén - stabilan felkészíti a nagycsoportos óvodást az iskolai életre. 

...  TÖBBSZEREPLŐS FEJLESZTŐ PROGRAM

  • mert a gyermek dolgozik, tanul, fejlődik az idegrendszere. 
  • A gyógypedagógus irányt mutat és kíséri ebben a folyamatban. 
  • szülők pedig szakmai vezetés segítségével tovább folytatják ezt a kísérést otthon, hogy a lehető leghatékonyabb lehessen a beavatkozás. 

FÓKUSZPROGRAM:

Három olyan tanulási képességet emelek ki a program során, melyeknek fejlődése az összes többi részterület fejlődését is magával hozza:

  • Finom- és grafomotorium - melynek fejlődése hatással van többek között a beszédfejlődésre, a mozgáskoordinációra, a koncentrációra és az agyfélteke specializációra.
  • Anyanyelvi képességek - melynek fejlődése hatással van többek között a szocializációs képességfejlődésre, a kommunikációs képességekre, a kreativitásra, az értő olvasásra, a beilleszkedési képességekre.
  • Kognitív képességek - melyek fejlődése az egész tanulás hatékonyságát befolyásolja. Ide tartozik a figyelem, az emlékezet, az észlelés, illetve a gondolkodási funkciók (pl. logikus gondolkodás). Aláhúzva e terület kiemelkedő fontosságát, két modulon keresztül dolgozunk ezekkel a funkciókkal.

Így összesen 4 modulból áll a 

teljes Fejlesztő Program:

  1. Grafomotorium
  2. Nyelvi képességfejlesztés
  3. Kognitív képességfejlesztés I. (matematikai képességek)
  4. Kognitív képességfejlesztés II. (Figyelem, észlelés, emlékezet) 

Pályám során a Komplex Mozgásterápiás eljárás formálta legerősebben a személeletemet, így az egész programban jelen vannak mozgásfejlesztő elemek is. 

TÖBBSZEREPLŐS PROGRAM:

A program motorja, a folyamatos és rendszeres ingerlés, melynek biztosítása a szülőkre hárul. Igyekszem a lehető legtöbb fronton támogatni, segíteni őket ebben. 

Egyrészt, minden modulhoz elérhető egy home training, egy otthoni feladatgyűjtemény. Ezek a gyakorlatok a csoportos alkalmokon megdolgozott ingerek erősségét és nehézségét fokozzák az otthoni foglalkozások során, folyamatosan igazodva ezzel az egyre bővülő tanulási zónához.

Másrészt, minden modul végén lehetőség van részt venni egy online előadáson, ami az adott témakör elméleti hátterére fókuszál, valamint olyan gyakorlatokra világít rá, melyekkel tovább lehet otthon erősíteni az adott területet. Az előadások végén minden esetben lehetőség van kérdezni is, melyre igyekszem a legjobb tudásom szerint válaszolni is. Ezek az előadások (regisztráció ellenében) bárki számára látogathatók, nemcsak a programban részt vevők számára nyitott a lehetőség.

2024 első félévének előadásai:

  • 02. 01. 17:00 (Grafomotorium)
  • 02. 29. 17:00 (Nyelvi képességek)
  • 03. 28. 17:00 (Kogníció 1.)
  • 04. 25. 17:00 (Kogníció 2.)

Összefoglalva:

A program moduláris jellegéből adódóan lehetőség van egy-egy területbe külön-külön is bekapcsolódni.

Négy terület, négy hónapon keresztül:

  1. január - grafomotorium (íráskép előkészítése)
  2. feruár - nyelvi területek (olvasás, helyesírás előkészítése)
  3. március - kogníció 1. (matematikai előkészítése)
  4. április - kogníció 2. (figyelem, emlékezet, észlelés).

A program erősen támaszkodik a szülők aktív részvételére, melyhez minden segítséget biztosítunk: 

  1. havi 1 online előadás az adott témakörben, 
  2. illetve modulonként egy-egy home training.

A MentaLife Központban szerda reggel 08:00-08:50-ig tartanak a csoportfoglalkozások.

Az online előadások havonta egyszer, csütörtökön 17:00 órakor kezdődnek.

A kerület óvodáival még folyamatban vannak az egyeztetések annak érdekében, hogy az óvodai működésre illesztett adaptáció is elérhetővé váljon a családok számára. 


Rendkívüli ereje van a folyamatos, rendszeres ingerlésnek! Sok éves gyógypedagógiai tapasztalatom alapján, majd' 17 év tanulás után már biztos vagyok abban, hogy az egyetlen hatékony módja a látható és eredményes fejlődésnek az, ha rendszeresen kínáljuk meg az idegrendszert ugyanazzal az ingerrel. Így, a korábbi sérült, vagy gyenge útvonal helyett, egy sokkal könnyebben, pontosabban és gyorsabban járható idegpályát hozzunk létre az ingerület számára. Így egyszercsak könnyebb lesz figyelni, gyorsabb lesz az olvasás, pontosabb a fejszámolás, és szebb az íráskép. 

A gyerekeknek adott magyarázatomban megkérem őket, hogy képzeljenek maguk elé egy kitaposott ösvényt, majd gondolják végig, hogy alakulhatott ki ez a sima, könnyen járható útvonal.  Hamar rájönnek, hogy nagyon sokszor kellett végigmenni ugyanazon az úton, hogy pontosan látszódjék az útvonal, ami akadályok nékül tudunk áthaladni. 

Nos, a rendszeres gyakorlás ugyenezt teszi az idegrendszerrel: könnyen átjárható idegpályákat alakít ki az ingerületek számára. 


A Moduláris Fejlesztő Programot én dolgoztam ki, az általam ismert fejlesztőeljárások és szemléletformáló módszerek ihletésére alapozva. Szakmai megalapozottságát a gyógypedagógiai szakirányú végzettségeim igazolják. Más szakember nincs felhatalmazva ennek felhasználására, vagy adaptálására. 

Medve-Bederna Tímea

XVI. és XVII. kerületi óvodák, FIGYELEM!

Szeretném egy közös gondolkodásra hívni az érintett kerületek óvodáit, hogyan tudnék segítséget nyújtani az iskola előtt álló gyerekeknek és szüleiknek.

Célom, hogy a fejlesztést igénylő gyermekek szüleinek elérhető áron tudjak megoldási alternatívát kínálni, mindezt pedig olyan napszakban, amikor a gyermekek idegrendszere befogadókész. Ezért keresem azokat az óvodákat, ahol helyet és időt tudnak biztosítani számomra ahhoz, hogy a Moduláris Fejlesztő Programot elérhetővé tegyem a családok számára. 

Medve-Bederna Tímea * +36704131674 * medve.bederna.timea@mail.com
Az oldalt a Webnode működteti Sütik
Készítsd el weboldaladat ingyen!